sâmbătă, 20 octombrie 2012

Ce inseamna sa ai un magazin online?

 articol semnat de GrigoWebDesign - webmaster la: "Haine Dama Online"

magazin online haineMajoritatea celor care isi deschid un magazin online in Romania, il inchid in mai putin de 1 an. O mare parte din cei care supravietuiesc primului an, il inchid in al 2-lea an de activitate, si foarte putine trec de primii 2 ani.

Pentru proprietarii (antreprenorii)  la inceput de drum, este o experienta foarte neplacuta, atat financiara cat si psihologica. Pleci la drum cu planuri mari, banii investiti sunt bani tai munciti sau imprumutati si pur si simplu totul se "naruie" pentru tine intr-un an sau 2. Ce s-a intamplat? Sunt eu de vina, e management defectuos, e criza de vina, sau pur si simplu nu exista cerere pentru produsele mele?

Vanzarile in mediul online cresc de la an la an, romanii sunt atrasi de cumparaturile online, dar oferta de produse si servicii inca nu atrage atat de multi potentiali cumparatori ca in alte tari, ale uniunii europene. Norvegia de exemplu, la o populatie de doar 4 milioane de locuitori, are aproape 4 milioane de cumparatori unici online. Stiu, veti spune ca sunt multi copii, dar acestia se suprapun cetatenilor straini!

Sunt atat de multe branduri de magazine online, incat orice magazin nou lansat nu poate avea succes? NU! Branduri online in Romania, le numeri pe degetele de la 1 mana, iar multitudinea de nise (piete) este atat de mare, incat este loc pentru oricine. Si atunci de ce atat de multe magazine noi sunt falimentare?

Dupa o experienta de peste 2 ani in online-ul romanesc, am decis sa simplific motivele, la un numar de 5, cu 5 sugestii pentru a evita falimentul.
  1. Nu esti calificat pentru o astfel de afacere. Daca nu ai lucrat intr-un magazin offline, intr-o functie de management, de administrator sau macar de vanzator, nu ai de unde sa stii toate micile detalii care poate tie iti lipsesc din planul de afaceri. Cheltuieli inevitabile,  costuri ascunse, tipul de colaborare cu importatorii sau producatorii, timpul estimativ de transport, cum oferi servicii de retur, legile in vigoare, contabilitatea..... si multe alte detalii, pe care le putem numii "de finete", dar care poate tie iti scapa pur si simplu. Povestile si sfaturile prietenilor, te ajuta sa-ti creezi o idee, dar daca tu nu ai intampinat astfel de probleme, e extrem de greu sa reusesti cu un magazin online, pentru ca infrastructura si tipul de activitate este aproximativ aceasi, chiar daca vorbim de un magazin online de ceasuri sau un magazin online de bijuterii .
  2. Nu ti-ai planificat afacerea. Te-ai gandit ca e mult mai simplu in online decat in offline, si pur si simplu ai decis sa te lansezi in online. Prietenii iti spun ca totul e roz, tu iti faci cumparaturile online si observi cat e de simplu, si asa ai decis sa pornesti la drum. Nu ai un plan de afaceri minimal, o strategie pe termen lung, costurile puse pe hartie, estimari de piata, nu stii ce vrei efectiv sa vinzi si de ce potentialii cumparatori ar trbeui sa cumpere de la tine, nu ai o echipa sau macar 1 persoana cu experienta in online, ........ . Fie ca deschizi un chiosc de bloc, sau un supermarket, totul se face planificat si pe baza unor cifre. Vorbim de costuri, preturi, stock, iar toate astea sunt cifre. Daca iti lipseste un calcul minim, atunci ai sanse foarte mari de faliment.
  3. Magazinul tau nu este creat corect. Tu consideri ca ai un super magazin, dpdv al design-ului, functionalitatii, preturilor, si pur si simplu esti incantat de imaginea ta online. Dar omiti faptul, ca NU tu esti un potential client, ci esti doar proprietarul magazinului. Magazinul nu-ti vinde tie produse, ci clientilor. Foarte probabil clientii sunt de alta parere, si in acelasi timp nu le inspiri credibilitate. Cumparaturile online au la baza, pretul si credibilitatea. Clientii se mentin prin serviciile oferite. Produsele tale sunt descrise sumar, ex: "pantaloni lungi negri", iar tu nu intelegi de ce vanzarile nu sunt atat de mari.
  4. Magazinul tau este "haotic". Ai pornit magazinul in speranta in care doreai sa intrii pe o nisa in care aveai experienta, de ex electronice. Si ti-ai ales si un nume care sa reprezinte acest lucru, de ex: electromania. Intre timp ai observat ca hainele de copii sau jucariile se vand bine. Bineinteles ai adaugat in magazin si jucarii, haine si pantofi de dama. Dar clientii tai ajung la tine in magazin pentru un mouse sau aspirator. Acum le oferi si jucarii, sau asigurari (vezi emag), si vanzarile iti scad, iar tu nu intelegi ca tot ce ai planificat inainte, nu mai este de actualitate, iar clientii sunt debusolati. Clientii tai cauta un laptop, iar tu le sugerezi o masina de tuns iarba!
  5. Nu ai vizibilitate. Ai un super magazin, o echipa pregatita, stocuri, preturi mici, ...... dar nu te gaseste nimeni. In online pe nisa ta, apari pe pozitia 550.
E destul de greu sa reusesti intr-o afacere online, cum la fel de greu este si intr-o afacere similara offline. Nu sunt diferente foarte mari de structura, ci doar de costuri. Apropo de costuri: Un magazin online TREBUIE sa ofere preturi mai mici decat un magazin similar offline, altfel nu-si are rostul. Cum poti avea succes?
  1. Angajeaza profesionisti. Daca tu nu ai o experienta relevanta intr-un magazin offline sau online, atunci ai nevoie obligatoriu de cineva care sa te ajute. Angajeaza cel putin o persoana cu experienta de catva ani in organizarea unui magazin online sau offline. Magazinul tau online se construieste la fel ca cel offline. Ai nevoie de o agentie cu experienta si referinte bune, astfel incat sa nu-ti asumi riscul ca magazinul tau sa dispara, atunci cand "baiatul" ca l-a creat, a plecat intr-o vacanta mai lunga.
  2. Planificare. Fa-ti un plan de afaceri, minimal, pentru primii 2 ani. Incearca pe cat posibil sa adaugi toate datele, din experienta ta sau ale altora. NU estima un profit rapid, prefersa sa ramai surprins. Cere parerea celor care au experienta de cel putin 3 ani cu un magazin online. Analizeaza cu atentia nisa sau nisele pe care vrei sa activezi. Contracteaza servicii de promovare online si social media. Acestea cer timp, sunt scumpe, si trebuie obligatoriu sa le incluzi in planul pe primii 2 ani.
  3. Fa-ti un magazin deosebit. Magazinul e al tau, dar e folosit de clineti. Cere agentiei sa-ti ofere mai multe variante de design, adauga functionalitati care iti plac de la site-uri mari, si nu decide tu asupra designului. Intreaba-ti mai multi prieteni, sau persoane ce design considera potrivit pentru magazinul tau, ei sunt potentialii cumparatori. Schimba ceva in magazin peridic, design, functionalitati noi, banere, astfel incat sa aibe "viata". Produsele au nevoie de descireri cat mai complete, adauga multe imagini, unele reale, daca poti, descriere, video, reviews, faq, ..... cu cat oferi mai multe informatii, cu atat vei avea mai multe comenzi.
  4. Fa-ti un brand si pastreazal. Daca te-ai lasnat pe nisa de pantofi, pastreaz-o. Daca te-ai decis sa vinzi jucarii, fa-ti alt site. Costurile sunt mai mici, poti folosii aceasi platforma, dar alt design. Nu amesteca tipurile de produse. Arata ca te pricepi la pantofi, si creaza-ti un brand pe nisa de incaltaminte. Ai sanse mai mari de reusita, decat un magazin generalist. Adauga un blog magazinului, si arata potentialilor clienti ca te pricepi cu adevarat la nisa ta. Ofera servicii de calitate, vinde doar produse in stock, sau specifica clar perioada de livrare, ofera retur pentru toate produsele, si indiferent de tipul de cumparator, minimizeaza costurile astfel incat preturile sa devina foarte atractive.
  5. Promoveaza-te! Fa-ti o strategie de promovare online si offline, pentru cel putin 2 ani. O campanie seo pe termen lung, o campanie Social media, dar si una offline. Promovarea atrage clientii noi, dar nu uita si de clinetii existenti. Mentine o campanie de newsletter, de bun simt (nu trimite zilnic mail-uri) si ofera avantaje clientilor existenti. Ai foarte mare grija la campania seo, si mai ales la newslleter. O campanie seo te poate ruina, daca google considera ca ai incalcat regulile online, iar una de newslleter agresiva, iti poate indeparta clientii activi de site.
Un magazin online e o afacere ca oricare alta afacere. Ai nevoie de planificare, banii de investit si sustinere, o echipa calificata si motivatie!
  • Nu te apuca de un magazin online, fara un buget de minim 10-30k euro. Ia in calcul si cheltuielile cu magazinul, pana cand el incepe sa se sustina, iar asta de multe ori poate insemna cel putin 1 an.
  • Dezvolta-ti magazinul pe o platforma Cs-cart, magento sau interspire, astfel incat orice se poate intampla cu persoana sau agentia care ti l-a creat, poti gasii oricand o alta persoana sau agentie sa-l preia. NU-ti dezvolta magazinul pe o solutie unica (cod de la 0), pentru ca vei avea foarte multe surprize neplacute, de la costuri foarte mari in timp pana la disparitia site-ului.
  • Ai mare grija la campania SEO, iti poate distruge site-ul, iremediabil. Daca site-ul tau este penalizat, el nu mai exista, implicit nu mai ai vanzari.
  • Nu uita de publicitatea offline.
  • Mentine preturile mici si serviciile de calitate.
  • Ofera cat mai multe informatii despre produsele tale. Daca intr-un magazin online clientul poate verifica produsul, il poate testa, prin informatiile oferite, clientul trebuie sa obtina aceasi experienta ca intr-un magazin offline.
 articol semnat de Grigo.Web.Design - webmaster la: "Haine Ieftine Online"